• darkblurbg
  • darkblurbg

Vetzurentest
Soms kan ik jou als onderdeel van mijn behandeling, een vetzurentest adviseren. Dit is een omega 3-index bloedtest, die in mijn praktijk of gewoon door jouzelf bij jou thuis met een klein vingerprikje kan worden uitgevoerd. De test wordt naar een onafhankelijk laboratorium gestuurd en de uitslag ontvang je meestal binnen 10 tot 14 dagen. 

De meeste aandacht gaat hierbij uit naar de omega 3-index: hiermee wordt aangegeven welk aandeel omega 3-vetzuren uitmaken van het totale vetzurenprofiel. Dit is een maat voor het vetzuurgehalte in de lichaamscellen. Idealiter is de omega 3-index minimaal 8%.
De belangrijkste omega 3-vetzuren zijn EPA (eicosapentaeenzuur) en DHA (docosahexaeenzuur). EPA en DHA dragen namelijk bij tot de instandhouding van een normale bloeddruk, triglyceridenspiegel en hartfunctie, en DHA draagt bovendien bij tot de instandhouding van de normale hersenfunctie en een normaal gezichtsvermogen. 

Deze vetzurentest zal ik met name adviseren bij klachten waarbij het immuunsysteem niet optimaal functioneert. Want daarvoor is het van belang dat jouw vetzuren, waaronder omega 3, -6 en -9 vetzuren in balans zijn, anders kan jouw immuunysteeem ontstekingen niet uitzetten óf zelfs niet aanzetten. En het klinkt misschien gek, maar een ontsteking is in een gezond lichaam juist een teken dat jouw immuunsysteem goed functioneert.

Waar het meestal fout gaat is dat het lichaam niet meer in staat is om de ontsteking weer uit te zetten, waardoor je een sluimerende, chronische ontsteking overhoudt, ook wel low grade inflammation genoemd. 
Low grade inflammation kan de onderliggende onderliggende oorzaak zijn van vele ziektes en symptomen zoals hart- en vaatziekten, reuma, artrose, chronisch vermoeidheidssyndroom en zelfs depressie. 

De meeste mensen hebben een overschot aan omega 6 en te weinig omega 3 en 9, die van belang zijn om de ontsteking weer uit te zetten. Een belangrijke oorzaak hiervan is het typische Westerse voedingspatroon met veel granen, plantaardige geraffineerde olie, bewerkte producten, suikers etc. en veel te weinig voeding die bij onze genen past, zoals groenten, fruit, vis, schaal-en schelpdieren, algen, zeewier, noten, pitten en zaden. 

Kijk op mijn blog over vetzuren voor meer informatie.