Corona en slepende longklachten

Gepubliceerd op: 23-11-2020

Gezonde voeding en een actieve leefstijl zijn niet alleen belangrijk ter preventie van corona, maar ook belangrijk voor de nazorg bij coronapatiënten die vaak lang na de besmetting nog kampen met longklachten.

Door corona raken de longcellen beschadigd, waardoor er longfibrose ontstaat en er te weinig gasuitwisseling meer kan plaatsvinden met benauwdheidsklachten tot gevolg. Dit kan herstellen, maar het duurt heel lang. Er zijn echter manieren die het herstel versnellen. 

Wat kan je doen?

Veel mensen die corona hebben gehad kampen weken of maanden later nog steeds met longklachten ook al zijn ze niet heftig ziek geweest. Wist je dat er hele mooie supplementen zijn die hierbij het herstel kunnen bevorderen? Behalve aan het veelgeprezen vitamine D3, dat écht tot de standaardsuppletie zou moeten behoren, kan je o.a. denken aan Mariadistel, Cordyceps sinensis, Rhodiola en Ahswaganda. Natuurlijk ga je het met die supplementen alleen zeker niet redden. Een gezond uitgebalanceerd voedingspatroon, beweging, voldoende kwalitatieve slaap, het opsnuiven van de natuurlijke aromatherapie die het bos je biedt en regelmatig saunabezoek zijn ook belangrijke factoren voor het herstel.  
Maar knap jij ondanks een gezonde leefstijl niet op? Dan kan een combinatie van de juiste supplementen in de juiste dosering het herstel bevorderen. Ga niet zelf dokteren, maar ga naar een professional die jou de juiste dosering en combinatie kan aanbevelen.

Preventie
Het blijft natuurlijk altijd beter er van tevoren alles aan doen om niet ziek te worden. Ik kan me er enorm aan storen dat er zoveel aandacht is voor vaccinatie, mondkapjes en 1,5 meter afstand en zó weinig aandacht voor gezonde voeding en leefstijl als wapen in de strijd tegen Corona. Begrijp me niet verkeerd: ook ik draag een mondkapje in winkels en probeer zoveel mogelijk de 1,5 meter afstand te houden, niet te huggen met vrienden en vriendinnen (hoe moeilijk en onnatuurlijk dat ook is). Maar aan het allerbelangrijkste, een goed functionerend immuunsysteem, wordt grotendeels voorbij gegaan. Nog steeds betalen we met zijn allen het hoge BTW-tarief voor onze groenten en fruit. En in groenten en fruit zitten simpelweg de meeste voedingsstoffen. Persoonlijk vind ik dat heel krom en het jaagt de zorgkosten omhoog en daarmee de inkomsten van de farmaceuten. Het is zo klaar als een klontje dat een goed functionerend immuunsysteem je kans op besmetting sterk verkleint en áls je ziek wordt, dan verloopt het herstel beter en sneller.

Zorg voor je immuunsysteem
Veel groenten en fruit, minimaal 500 tot 1000 gram per dag en het liefst zoveel mogelijk kleuren, ca. 1,5 tot 2 liter water en/of kruidenthee per dag, het vermijden van geraffineerde voeding en suikers, tezamen met regelmatig (matig intensief) bewegen en liefst in de buitenlucht, het vermijden van (chronische) stress… . Hmmm….. vooral dat laatste is lekker makkelijk in deze tijd.  En ook niet te onderschatten: sociaal contact (Huh? wat is dát ook alweer?? 😊). Dit zijn allemaal bouwstenen voor een gezond immuunsysteem. 

Voedingssupplementen
En in deze donkere dagen voor de Kerst, kunnen we zeker wel wat extra voedingsstoffen gebruiken. Denk aan suppletie met zink, vitamine C, D, selenium en omega 3. Laat je voorlichten over goede supplementen, want er zit veel kaf onder het koren. Soms bevatten supplementen meer vulstoffen dan werkzame stoffen of zijn ze te hoog of te laag gedoseerd. Goedkoop is hierbij vaak duurkoop. Laat je ook hierbij bij voorkeur weer voorlichten door een professional met een gedegen kennis van orthomoleculaire suppletie. 

 

Delen