Eiwittekorten door plantaardige voeding?

Eiwittekorten door plantaardige voeding?

We weten allemaal dat het voor onze planeet beter is om minder vis en vlees te consumeren en misschien zelfs helemaal over te gaan naar puur plantaardige voeding. Momenteel vindt de vegan lifestyle dan ook gretig aftrek. Maar wat vindt ons lijf hiervan? Vis en vlees bevatten behalve noodzakelijke stoffen zoals vitamine B12 en ijzer ook veel eiwitten. Vitamine B12 vind je zelfs alléén maar in dierlijke bronnen. En eiwitten heb je echt niet alleen nodig als je je suf sport in de sportschool. Als je niet sport, heeft je lichaam graag ca. 1 gram eiwit per kg lichaamsgewicht per dag. Sport je, dan heb je zeker 1 tot 1,5 gram per kg nodig en bij krachtsport zelfs meer.

11 tips voor een gezonde baby

11 tips voor een gezonde baby

Als je zwanger bent wil jij natuurlijk dat je spruit zich straks ontwikkelt tot een vrolijke, gezonde wolk van een baby, die later in zijn/haar volwassen leven tegen zo min mogelijk psychische en lichamelijke problemen aanloopt.

Corona en slepende longklachten

Corona en slepende longklachten

Gezonde voeding en een actieve leefstijl zijn niet alleen belangrijk ter preventie van corona, maar ook belangrijk voor de nazorg bij coronapatiënten die vaak lang na de besmetting nog kampen met longklachten.

Corona te lijf: zorg voor een optimaal functionerend immuunsysteem

Corona te lijf: zorg voor een optimaal functionerend immuunsysteem

Nu we langzaamaan weer wat worden losgelaten door onze Mark en het “spook” Corona heel langzaam maar zeker steeds een beetje minder grip op ons krijgt, is het heel verleidelijk om met gezwinde spoed richting terras te rennen en eens helemaal los te. Eerlijk is eerlijk, ik ben best een gezondheidsfreak, maar dat ga ík ook doen. Sterker nog: ik overweeg op 31 mei vanaf 00.00 uur al met mijn slaapzak op een terras te gaan liggen om maar zeker te zijn van een plekje.

Goede Voeding & Zo in de media

Goede Voeding & Zo in de media

Leuk artikel in de Scherpenzeelse Krant over Goede Voeding & Zo! Heb jij last van aanhoudende darmklachten, allergieën, problemen met o.a. spijsvertering, hormonale klachten of overgangsklachten, gewrichtsklachten, hoge bloeddruk, overgewicht: neem gerust contact met me op via www.goedevoedingenzo.nl of mail: info@goedevoedingenzo.nl.

De gezondheidsvoordelen van eieren

De gezondheidsvoordelen van eieren

Wat ben ik blij dat we tegenwoordig weer met een gerust hart eieren mogen eten. Heerlijk! Er bestaat aantoonbaar geen link met een grotere kans op hart- en vaatziekten. Werden ze voorheen nog bijna verguist, omdat ze ons cholesterol zouden verhogen, inmiddels is bekend dat dat maar bij 30% van de mensen gebeurt en dan ook nog eens maar een heel klein beetje. En niet alleen het “slechte” LDL cholesterol wordt dan iets hoger, ook het “goede” HDL cholesterol stijgt evenredig mee. Dus neem gerust een eitje (of 2) en zeker met Pasen!

Tips bij slaapproblemen

Tips bij slaapproblemen

Slapen is een van de lekkerste en gezondste “bezigheden” die er zijn en een groot deel van ons leven brengen we slapend door. Toch is goed slapen voor veel mensen niet zo makkelijk. Wat zijn hiervan de mogelijke oorzaken en wat kun je eraan doen om je slaapproblemen aan te pakken?

Blaasontsteking? Voorkomen is beter dan genezen

Blaasontsteking? Voorkomen is beter dan genezen

Blaasontsteking komt heel veel voor en met name bij vrouwen. Helaas hebben wij vrouwen de pech anatomisch op dat gebied geen hoogstandje te zijn. Anus en vagina liggen dicht bij elkaar en wij hebben een kortere urinebuis, waardoor de afstand tussen de blaas en de bacteriën buiten je lijf kleiner is. Maar er is veel aan te doen om het te voorkomen. Lees verder!

Vakantiekilo's kwijt? Gezond afvallen? 18 gouden tips!

Vakantiekilo's kwijt? Gezond afvallen? 18 gouden tips!

Er zijn maar weinig mensen die in de vakantie niet een paar kilo aankomen. Niets mis mee. Vaak zijn die er vrij snel weer af. Maar lukt het afvallen niet, ga dan aan de gang met deze tips om gezond af te vallen. Laat niet je uiterlijk je motivatie zijn, maar je gezondheid. Geloof me: die is veel belangrijker! Dus go for it en bovenal geniet van alles wat je eet en wat je doet!

Het belang van gezonde vetzuren

Het belang van gezonde vetzuren

Tot voor kort was de algemene opinie “vet is slecht en van vet word je dik”. Gelukkig is dit snel aan het veranderen, hoewel we van sommige toonaangevende instanties maar een klein percentage van onze calorieën uit vet mogen halen. Laat je niet gek maken: we hebben vet nodig!

Boost je gezondheid: eet meer groenten en fruit

Boost je gezondheid: eet meer groenten en fruit

Eerder schreef ik al een blog over het belang van variatie in voeding. Er is nog een onderwerp waarover geen discussie bestaat: groenten en fruit zijn goed voor je en in het geval van groenten geldt: the more the better! Je verkleint er zelfs de kans mee op akelige ziektes als Alzheimer en Parkinson.

Het "keyword" bij gezonde voeding: variatie!

Het "keyword" bij gezonde voeding: variatie!

Vaak hoor ik mensen klagen over hun gebrek aan inspiratie bij het eten koken en met name dan bij het ontbijt. En dat terwijl het een gezond ontbijt je direct van energie voorziet voor de rest van de dag. Maar meestal worden er een paar broodjes uit een zak gerukt, margarine erop en een paar plakken oerhollandse kaas. Niets mis mee, voor af en toe, maar doe dit liefst niet iedere dag. Varieer! Bij iedereen is wel bekend dat variatie in voeding zeer belangrijk is, maar waarom eigenlijk?