• darkblurbg

Blijvend resultaat

Het (blijvende) resultaat van iedere therapie, of dat nu APS, orthomoleculaire- of mineralentherapie is, valt of staat met het opvolgen van het voedings- en leefstijladvies.
Zonder voedingsadvies en leefstijladvies zou het adviseren van supplementen neerkomen op symptoombestrijding. Best fijn als je van je symptomen af bent, maar als je er geen gezond voedingspatroon en gezonde leefstijl op nahoudt, is de kans zéér groot dat de symptomen snel weer terugkeren en/of er andere nóg vervelender klachten voor in de plaats komen.

Nummer 1: voedingsadvies en leefstijladvies

Daarom staat voedings- en leefstijladvies in mijn behandeling met stip op nummer 1. Dit betekent dat je zeker bereid moet zijn om tijd en aandacht te investeren in je voeding en leefstijl. Waaraan moet je hieraan denken:

  1. Gezonde voeding:
    Jouw cellen, weefsels en organen hebben gezonde, liefst biologische voeding nodig om optimaal te kunnen functioneren en om stoffen optimaal op te kunnen nemen en afvalstoffen weer af te kunnen voeren. En die gezonde voedingsstoffen zorgen dan weer voor het in gang zetten van belangrijke processen, zoals stofwisseling, spijsvertering, de aanmaak van hormonen en neurotransmitters die er weer voor kunnen zorgen dat jij lekker in je vel komt te zitten.

  2. Voldoende water en (kruiden-)thee drinken:
    Dat helpt om afvalstoffen weer uit te kunnen scheiden en het helpt bij het vervoer van voedingsstoffen naar al je cellen.

  3. Beweging:
    Het mooiste is als je de 10.000 stappen per dag kunt aantikken, minimaal 3 x per week 30 minuten matig/intensief beweegt; d.w.z. dat jouw hartslag een stuk omhoog gaat (bijv. fietsen, hardlopen, zwemmen) en niet langer dan 30 minuten achter elkaar zit. En vergeet ook niet een beetje krachttraining. 

  4. Ontspanning:
    Ontspannende wandelingen in de natuur, yoga, meditatie, saunabezoek, ontspanning in de vorm van iets wat jou ontspannen maakt. Voor de een is dat het lezen van een boek, voor de ander is het uit je plaat gaan op Lowlands of Pinkpop. Het maakt ook helemaal niet uit: als je er maar van geniet!

  5. Vermijden van chronische stress:
    Stress op zich is niet ongezond, daar zijn we evolutionair op ingesteld. Waar we niet op ingesteld zijn, is het steeds maar aanhouden van die stress. Hierdoor raken systemen uit balans met alle gevolgen voor je gezondheid van dien. In deze tijd worden we overvoerd met prikkels en al doen we nog zo ons best, ons lichaam is genetisch niet in staat al die prikkels te verwerken. Met klachten als slaapproblemen, burn-out, depressie en overspannenheid als gevolg.

  6. Waardevolle sociale contacten:
    Heel belangrijk! Uit onderzoek in de zogenaamde "Blue zones", waar de mensen gemiddeld de hoogste leeftijd bereiken op een gezonde manier, blijkt dat deze mensen veel tijd en aandacht aan sociale contacten besteden. 

  7. Huidverzorging:
    Vermijden van hormoonverstorende stoffen en microplastics in jouw crèmes, bodylotion, make-up etc. 

  8. Slapen (zéér onderschat);
    In het eerste deel van de nacht herstelt jouw lichaam en in het tweede deel van de nacht verwerk je emotionele ervaringen en herstelt jouw psyche. Belangrijk hierbij is dat je álle slaapcycli doorloopt. Schep dus de voorwaarden om goed te kunnen slapen: ga niet met een dikke buik naar bed, drink weinig of geen alcohol, zorg voor een donkere en goed geventileerde kamer, ga op tijd naar bed en zorg voor oordoppen als je een snurkende partner hebt. 

Voedingsintolerantietest

Jij staat niet alleen. Ik ga jou hierbij helpen. Je krijgt van mij een op maat gesneden voedingsadvies met diverse recepten voor ontbijt, lunch en diner. Soms blijkt uit de anamnese en/of de vragenlijsten dat de kans groot is dat je een voedingsintolerantie hebt. Dan kan ik middels een vingerprik laten testen voor welke stoffen jij intolerant bent. Vervolgens is het wijs die stoffen minimaal 5 tot 8 weken te laten staan. Daarna mag je ze, afhankelijk van de ernst van de intolerantie,  weer langzaam gaan introduceren.
Voedingssupplementen maken in dat geval zeker onderdeel uit van de behandeling.

Jouw motivatie: het allerbelangrijkste

Ik kan dit niet genoeg benadrukken: in alle gevallen is jouw eigen inzet én doorzettingsvermogen de sleutel tot succes. Ik kan jou adviseren, maar jij moet het doen en daarbij wordt best wat van je gevraagd. Het aanpassen van je leefstijl gaat niet vanzelf en vraagt (veel) motivatie. 

Wil jij meer informatie of een vrijblijvend kennismakingsgesprek?

Contact?