Corona te lijf: zorg voor een gezond immuunsysteem

Gepubliceerd op: 22-05-2020

Nu we langzaamaan weer wat worden losgelaten door onze Mark en het “spook” Corona heel langzaam maar zeker steeds een beetje minder grip op ons krijgt, is het heel verleidelijk om met gezwinde spoed richting terras te rennen en eens helemaal los te. Eerlijk is eerlijk, ik ben best een gezondheidsfreak, maar dat ga ík ook doen. Sterker nog: ik overweeg op 31 mei vanaf 00.00 uur al met mijn slaapzak op een terras te gaan liggen om maar zeker te zijn van een plekje.

Nu we langzaamaan weer wat worden losgelaten door onze Mark en het “spook” Corona heel langzaam maar zeker steeds een beetje minder grip op ons krijgt, is het heel verleidelijk om met gezwinde spoed richting terras te rennen en eens helemaal los te. Eerlijk is eerlijk, ik ben best een gezondheidsfreak, maar dat ga ík ook doen. Sterker nog: ik overweeg op 31 mei vanaf 00.00 uur al met mijn slaapzak op een terras te gaan liggen om maar zeker te zijn van een plekje.

Natuurlijk is het hélemaal niet ongezond om eens in de zoveel tijd de touwtjes eens even te laten vieren. De boog kan tenslotte niet altijd gespannen staan. Maar toch blijft het belangrijk te zorgen voor een optimaal functionerend immuunsysteem, want het zal nog wel even duren voordat we bij het woord Corona direct weer de associatie van een verleidelijk sissend Mexicaans zomerbiertje krijgen.

Het blijft dus belangrijk ons te wapenen tegen Corona en ander virus-/bacterie-en ook parasietengespuis. Hoe doen we dat? Door een gezonde lifestyle. Yeh, right! En wat is dat dan? Nou, regelmatig bewegen. Niet te lang achter elkaar op je krent zitten (liefst ieder half uur even wat rekken, strekken, trapje lopen of even opdrukken tegen de muur), iedere dag minimaal 30 minuten aaneengesloten bewegen, waarbij de hartslag wat verhoogt. Een paar maal per week intensiever.

En nu wordt het serieuzer: om het coronavirus zo min mogelijk kans te geven, is het belangrijk je immuunsysteem de goede stoffen te geven om optimaal te kunnen functioneren. Plus het is handig om dan zo min mogelijk ontstekingsbevorderende stoffen binnen te krijgen, want eenmaal een paar van die sluimerende ontstekingen in je lijf (denk aan een peesontsteking, artritis, artrose, achillespeesontsteking etc.) betekent dat het immuunsysteem constant actief is. De kans dat het dan dan op tilt slaat als hij een indringer zoals het Coronavirus ontdekt, is aanwezig. Het blijkt namelijk dat een van de grootste gevaren bij een opgelopen Coronabesmetting, de zogenaamde “cytokinenstorm” is (cytokinen zijn ontstekingsbevorderende stofjes). Dat is een overdreven reactie van het immuunsysteem, die het lichaam meer kwaad dan goed doet. En dat terwijl het immuunsysteem eigenlijk het beste met ons voor heeft. Het wil namelijk niets meer en niets minder dan de vijand zo snel mogelijk uit ons lijf werken. In dit geval het Coronavirus.

Qua voedingsstoffen zijn met  name zink, vitamine C, selenium en vitamine D belangrijk voor je immuunsysteem.  Haak je hier al af? Kan ik me voorstellen, want waar moet je dan in vredesnaam allemaal op letten bij het eten?

Hier begint het goede nieuws: dat is allemaal niet zo ingewikkeld. Eet gewoon zoals de natuur het bedoeld heeft en kijk hoe de homo sapiens at toen hij nog jager/verzamelaar was en denk ook aan hoe hij toen bewoog. Onze genen zijn namelijk nog vrijwel identiek aan hoe die toentertijd waren. Die hebben niks met roomijs met chocoladesaus,  RedBull’s, chips en autodrop. Het marktaandeel van Coca Cola en Lays was toen nog niet noemenswaardig en de Suikerunie bestond ook nog niet. Melk dronken we alleen aan mama’s borst en daarna niet meer. Wat aten we dan wel? Veel knollen, wortels, planten, vruchten, noten, zaden, pitten. We dronken water. We aten geen vlees van zoogdieren, maar wel vlees van wild en vooral veel uit zee: vis, schaal- en schelpdieren, algen, rivierkreeftjes en wat insecten.

En misschien wel net zo belangrijk: vroeger kenden we ook tijden van schaarste. We aten niet 7 x per dag en soms zelfs een dag (of wat) niet.

Denk aan hoe het vroeger was, want wat wil nou het geval?

Waarin vind je veel vitamine D? In dierlijke producten, met name vette vis en vlees.
Waarin vind je veel vitamine C? planten, knollen, wortels, vruchten, dus: in groenten en fruit.
Waarin vind je veel zink? In vis en met name in schaal en schelpdieren zoals garnalen en oesters. Verder in zemelen, vlees, melkproducten en in groenten.
Waarin vind je veel selenium? Vis, vlees asperges, radijs, uien, knoflook, artisjokken, aubergines, witte kool, sesamzaad, pistachenoten en best veel in paranoten.
Ook nog een belangrijke voor je immuunsysteem: jodium. In de prehistorie bakten ze nog geen brood en hadden ze nog helemaal geen JOZO-zout, waaraan jodium is toegevoegd, dus haalden ze dat uit: vis, schaal- en schelpdieren.

Zonder dollen. Zo ingewikkeld is het dus allemaal niet.

Samenvatting

  • Veel groenten en fruit (minimaal 500 gram groenten en 2 stuks fruit per dag),
  • 2 x per week vette vis of iets uit zee,
  • Niet meer dan 2 x per week rood vlees van zoogdieren als varken, koe, lam etc.
  • niet te veel glutenhoudende granen (die kenden ze destijds ook nog niet, dus daar zijn onze genen nog niet op ingesteld),
  • geen toegevoegde suikers (nou ja, af en toe zondigen mag best), geen gefrituurd voedsel.
  • 1,5 tot 2 liter water per dag
  • en wees matig met zuivel: Joris Driepinter met zijn 3 glazen melk per dag is “old school”, dat mag best ietsies minder, mits je je eiwitinname goed in de gaten houdt (vlees, vis, schaal en schelpdieren en in mindere mate in groenten, noten, zaden, pitten, peulvruchten, granen).
  • Beperk het aantal eetmomenten: 3 x per dag is normaal gesproken best genoeg.
  • Plus: beweging, liefst op de nuchtere maag.

Dit zijn de hoofdlijnen. Er valt natuurlijk nog meer te zeggen. Wil je meer weten? Mail naar info@goedevoedingenzo.nl en maak een afspraak voor een adviesgesprek. 

 

Delen