Noten: lekker en gezond, maar waarom?

Noten gezond
Gepubliceerd op: 22-10-2019

Dat noten gezond zijn is een wel erg opengetrapte deur. Toch trap ik hem graag nog ietsje verder open en kan ik het toch niet laten een aantal bewezen gezondheidsvoordelen op te sommen.

Zomaar een handjevol gezondheidsvoordelen:

  • Verminderen van ontstekingen
  • Verlagen van bloeddruk, triglycerides en het “slechte” LDL-cholesterol
  • Verlagen van bloedsuiker- en insulinewaardes
  • Verlagen de kans op hart- en vaatziekten
  • Verbeteren de samenstelling van de darmflora, doordat ze vol met vezels zitten waar onze goede bacteriën van smullen.
  • Ben je zwanger? Reden te meer om noten te eten. Bewezen is namelijk dat het, met name in het eerste trimester van de zwangerschap, dagelijks eten van een handjevol noten per dag goed is voor de ontwikkeling van het babybrein.

Is dat alles?? Nee dus...
Lijkt mij meer dan genoeg redenen om iedere dag naar de nootjes te grijpen, toch? hoewel…? Ze zijn ook gewoon erg lekker én voedzaam. En ook gezonde voeding mag of moet wel lekker zijn!
Alle soorten noten bevatten vezels en weinig verteerbare koolhydraten; ze bevatten veel eiwitten en gezonde vetten. Als je wilt afvallen, stilt een handje noten al snel de trek, waardoor je minder snel naar die trommel met koek zult rennen.
Daarbij zitten noten tsjokkievol met antioxidanten, die je cellen beschermen tegen schade door vrije radicalen zoals schade door vervuiling, UV-straling en stress. En wie heeft er tegenwoordig geen stress?

Gemengde noten
Iedere noot is zo op zijn eigen manier een unieke donor aan belangrijke voedingsstoffen. Kies daarom voor gemengde noten, maar vermijd te veel pinda’s, want die bevatten in verhouding meer anti-nutriënten en schimmels.
De paranoot springt er bijvoorbeeld uit door zijn hoge gehalte aan selenium, een belangrijke antioxidant, die we tegenwoordig te weinig binnenkrijgen. 3 á 4 paranoten is al voldoende om aan je dagelijkse behoefte te komen (neem er niet meer, want te veel selenium is ook weer niet ok). 
De walnoot is de noot met het hoogste gehalte aan omega 3-vetzuren en is daarom echte breinvoeding. Het zal dan ook geen toeval zijn dat de walnoot erg lijkt om onze hersenen.
Hazelnoten en amandelen zijn zeer rijk aan vitamine E, wat weer een belangrijk antixoidant is en ze zitten vol gezonde vezels.
Cashewnoten bevatten weer veel magnesium, een mineraal dat geroofd wordt bij stress en waar we mede daardoor vaak een tekort aan hebben.
De macadamia bevat heel veel vitamine B1.
Oh ja….niet onbelangrijk: wil je geen dode honden of katten over de vloer en is je huisdier je lief, wees dan voorzichtig! Macadamia’s zijn namelijk zeer giftig voor  honden en katten.

Antinutriënten
Nog een nadeeltje: helaas zijn noten rijk aan fytinezuur, wat de opname van verschillende mineralen vermindert. Eet daarom niet meer dan een handje noten per dag. Verder zijn noten erg gevoelig voor schimmels en die wil je liever niet in je lijf. Smaakt er eentje niet lekker, eet hem dan ook niet op, want de schimmel is giftig. Houd het bij maximaal een hand noten per dag dan blijft de hoeveelheid fytinezuur die je binnenkrijgt binnen de perken.

Bewaartip 
Om de schimmels, de zgn alfatoxines zoveel mogelijk te voorkomen kan je noten het beste rauw en ongebrand kopen en ze zelf thuis in de oven op max. 120 graden langzaam roosteren met een beetje milde traditionele olijfolie of vloeibare kokosolie en wat zout erover. Op lage temperatuur roosteren op het vuur kan natuurlijk ook. Zo krijgen schimmels minder kans en persoonlijk vind ik ze zo nog veel lekkerder.

 

Delen